MedIm 'Mediterranean Imaginaries: Literature, Arts, Culture'
Mediteranski sprehodi skozi kulturo, literaturo in umetnost
Projekt MedIm 'Mediterranean Imaginaries: Literature, Arts, Culture’ je dvoletni projekt, ki je financiran s pomočjo evropskih sredstev v okviru programa ERASMUS+ Strategic Partnerships for Higher Education. Univerza na Malti je glavni partner v omenjenem programu, ostale sodelujoče univerze pa so: Universidade do Minho (Portugalska), Carthage University (Tunizija), Goldsmiths’ College (Velika Britanija), Universita degli studi di Firenze (Italija), Universita degli studi di Cagliari (Italija) in Univerza v Novi Gorici. Program, ki je sestavljen iz predavanj in seminarjev, magistrskim in doktorskim študentom ponuja tudi možnost pridobitve kreditnih točk.
Projekt traja med 1. 9. 2016 – 31. 8. 2018.
Več informacij o programu je na voljo na povezavi: http://www.um.edu.mt/projects/mediterraneanimaginaries/
***
Pri projektu sodelujem kot predstavnica Univerze v Novi Gorici. Pomladne 14-dnevne šole na Malti se kot predavateljica iz UNG udeležujem že tretje leto. Študentom in študentkam sem predavala o dokumentarnem stripu, znotraj katerega sem izpostavila malteško-ameriškega avtorja Joeja Sacca. Odziv študentov in predavateljev na predavanje ter popoldanski seminar je bil odličen. Delo s študenti iz različnih držav je izjemno zanimivo in izpopolnjujoče. Čudovito je videti, kako se različne kulture med seboj dopolnjujejo in kakšna dinamika se med nami vzpostavlja. MedIm je odlična priložnost za izmenjavo idej in razmišljanj, za izničevanje medkulturnih razlik, morebitnih predsodkov in zadržkov. Med študenti in profesorskim kadrom se vedno znova stkejo vezi, ki se nadaljujejo v raznovrstnih sodelovanjih, novih izmenjavah, predvsem pa v svežem pogledu na družbo in realnost, ki nas obdajata.
prid. prof. dr. Leonora Flis, Fakulteta za humanistiko, Univerza v Novi Gorici
***
Nekaj vtisov udeleženk 14-dnevne spomladanske šole na Malti (25. 3. do 9. 4. 2018)
Having the experience of living 2 weeks on this island as a PhD student, in this very particular place in the middle of the sea, in a unique moment of the year (we were, in fact, involved in some traditional celebration of Easter time), was an impressive experience. The part I liked the most was when the shared analysis of poems and novels became a perfect starting point for our understanding of our own lives in today’s world. In my opinion, one of the most emotional moments was Daniel Massa’s reading from his poetry, introduced and interviewed by prof. Ivan Callus (Malta University). He gave us a contemporary view on the Mediterranean through their eyes and through a language in which Arabic, Spanish, Italian, and English are mixed, and the catholic “God” is called “Allah”. Sharing the study time and free time with students from Portugal, U.K., Italy, Malta, Tunisia and Slovenia, was a great part of this project. What emerged most frequently was our urgent need to analyze the dichotomy, in order to incorporate the contradictions into a wider view of the world. Dichotomy became a value, a stepping stone for improving our way of seeing the others in a more respectful way.
Elisabetta Gustini, gledališka režiserka in doktorska študentka programa Humanistika na Fakulteti za podiplomski študij Univerze v Novi Gorici.
***
Malta nas je v dveh tednih res prijetno vodila skozi tematiko mediteranske literature, kulture in umetnosti. Sklop treh otokov leži v sredini Mediterana in je bil zato odlična lokacija in metafora za sobivanje vseh kultur mediteranskega območja. Pomladna šola z naslovom Mediterranenan Imaginaries se je z dvema različnima sklopoma seminarjev dotaknila tako zahodnjaškega pogleda na Mediteran kot pogleda ljudi, ki temu območju pravijo dom.
V spominu mi bodo najbolj ostali pogovori, ki so jih govorci spodbudili med udeleženci po predavanjih. Ko smo sicer bili že vsi malce utrujeni od intenzivnega tempa, pa smo vendar teme nadaljevani ob sprehodu po Valletti ali ob večerji. Predavanja so bila po mojem mnenju izbrana odlično in vesela sem bila, da so bili predstavljeni avtorji in umetniki, ki jih drugače ne bi spoznala. Navdušili sta me predavanji o portugalski umetnici Pauli Rego, ki s svojimi slikami ustvari res močna čustva pri opazovalcu, in o avtorju Joeu Saccu, literarnemu žurnalistu, ki zgodbe ljudi na vojnih območjih predstavlja s pomočjo grafičnega romana. Imeli smo tudi odlično priložnost, da smo poslušali malteško poezijo, tako v angleščini kot v malteščini.
Pomladna šola mi je prinesla veliko novih znanj in novih prijateljstev; mediteranska imaginarnost je na koncu vendarle postala resničnost.
Manca Mušič, študentka magistrskega programa Slovenistika (Jezikoslovne vede) na Fakulteti za humanistiko Univerze v Novi Gorici.
***
Republika Malta je neodvisna država, članica Evropske unije, ki se nahaja v strateškem središču Sredozemlja. Tekom časa se je znašla v posesti Feničanov, Arabcev, Normanov, Italijanov, viteškega reda svetega Janeza Krsnika, Napoleona in Velike Britanije. Zaradi svoje strateške lege je bila vedno zelo pomembna postojanka za trgovske ladje in oporišče vojne mornarice. Samostojna država je od leta 1964.
Za otok so značilni vroč zrak, hiše rumene barve, palme in oblaki, ki se hitro premikajo po nebu. Človek hitro pridobi vtis čudne mešanice Juga in »orientalizma«, prisotna sta močan katolicizem in sredozemska zaspanost, arabski jezik pa je pridobil latinsko-italijanizirano obliko. Je edini semitski jezik, ki se ga piše v latinici, zveni pa kot mešanica arabskih, italijanskih in angleških besed.
Univerza na Malti je bila gostiteljica spomladanske šole z naslovom Mediterranean Imaginaries: Literature, Arts, Culture, katere so se udeležili profesorji in študenti Univerze iz Nove Gorice, Goldsmiths iz Velike Britanije, Minho iz Portugalske, Firence in Cagliari iz Italije, Carthage iz Tunizije in Malte. Program so sestavljala predavanja in seminarji, kjer smo obravnavali literaturo, študije ter gledali filme povezane s Sredozemljem. Govorili smo o različnih stereotipih, razlikah med imaginarno podobo, pridobljeno z branjem antičnih avtorjev, in realnostjo, s katero so se soočali moderni pisci v trenutkih, ko so se znašli v Sredozemlju. Kljub nekaterim skupnim kulturnim in zgodovinskim značilnostim ter diskurzu o Mediteranu kot enotnem ozemlju, se ljudje na tem območju ne identificirajo kot »Mediteranci« in nimajo zavesti o skupni identiteti. Program se je zaključil s tridnevno konferenco z naslovom CounterText Conference: The Post-Literary.
Nataša Henig Miščič, mlada raziskovalka na Inštitutu za novejšo zgodovino v Ljubljani in doktorska študentka programa Humanistika Fakultete za podiplomski študij UNG
***
Vtisi udeleženk lanske 14-dnevne spomladanske šole na Malti
Malta kot otok sredi Sredozemskega morja, ki ločuje, hkrati pa nesporno tudi povezuje različne dežele, njihove družbe in kulture, predstavlja idealno lokacijo za izvedbo mednarodnega programa, katerega cilj je odprt dialog, strokovno soočanje pogledov, argumentirana izmenjava mnenj ljudi z različnih delov sredozemske obale in širše. Še posebej za študente, prepričana pa sem, da tudi za vse udeležene profesorje, je spoznavanje s kolegi s podobnimi zanimanji, pa vendar tudi s posebnimi, njim lastnimi, lokacijsko in kulturno pogojenimi perspektivami, pomembna izkušnja.
V intenzivnem štirinajstdnevnem programu smo spremljali poglobljena, strokovna in izredno zanimiva predavanja profesorjev s sedmih univerz, ki so predstavili raznovrstne tematike, povezane z umetnostjo, literaturo in kulturo s področja Sredozemlja, ter pri tem uporabili interdisciplinarne metodološke pristope. V aktivnih seminarskih diskusijah smo študenti in profesorji različnih narodnosti in jezikov razvijali kritičen pogled na ustaljeno stereotipno razločevanja juga in severa ter skozi interdisciplinarni pristop razmišljali o konceptih lokacije, perspektive, pluralnosti …
Univerzo v Novi Gorici je kot predavateljica zastopala dr. Leonora Flis. Izvedla je izredno zanimivo predavanje, v seminarju v popoldanskem času pa študente pritegnila v živ in strokovno argumentiran pogovor o vlogi resnih stripov kot medija spomina, v katerem smo se srečali tudi s slovenskimi avtorji.
Vsakodnevno aktivno delo na predavanjih in seminarjih je bilo obogateno s strokovno ekskurzijo, ogledom razstave, posvečene Oscarju Wildu, branjem poezije malteških pesnikov in dvodnevnim mednarodnim simpozijem Placing, Spacing, Displacing, ki se je odvil po zaključku spomladanske šole.
Posebej velja omeniti še organizacijo programa, duša katere sta prof. Stella Borg Barthet (University of Malta) in prof. Lucia Boldrini (Goldsmiths, Univerity of London). Organizatorji so opravili ogromno delo in poskrbeli, da je jezikovno, kulturno in narodnostno pisana druščina ljudi v želji po novih znanjih in spoznanjih dihala usklajeno.
Strokovnjaki in študenti različnih narodnosti in jezikov smo skupaj sestavili pisan zemljevid odisejskega popotovanja. Dali smo si priložnost, da spoznamo drugega in hkrati predstavimo sebe in svoj pogled. Tako je tudi Univerza v Novi Gorici dodala svoj košček k mozaiku v širšem – sredozemskem kontekstu.
Mateja Eniko, mlada raziskovalka na Raziskovalnem centru za humanistiko UNG in doktorska študentka programa Humanistika Fakultete za podiplomski študij UNG
***
The Road to the Mediterranean
The program of “Mediterranean Imaginaries literature, arts, culture” which I participated in was very important for me as a person from Lebanon living in Italy, especially because Maltese language has Phoenician, Semitic, and Latin roots and this connects to the languages of my studies: Arabic and Italian. The program, however, was in English. We participated in an intensive seminar, as well as in a postgraduate symposium called “Placing, Spacing, Displacing”.
As a personal project, I created an artistic book with illustrations and with keywords from the lectures and seminars. As a re-imagination of a boat returning to the Orient, the place of truth, I focused on immigration and how arts, literature, culture change our history. I also participated in a creative writing workshop, wrote a poem that I accompanied with drawings about the road that leads to the Orient, and did an installation with books of the other students and professors in our program and titled it “TRIQ” (road), the other in Arabic: الشرق(Orient).
This program gave us the opportunity to reflect on our differences as well as our similarities, which shone through throughout our discussion on the Mediterranean literatures and culture. The plurality of voices shows us the importance that there is not only one objective, ultimate truth, but a milittude of truths.
In the universe of graphic narrative, for example, the message is conveyed through negotiation between text and images, as in the case of the work of Joe Sacco, a Maltese-American comics artist/writer, who was presented by our professor, dr. Leonora Flis. A close relationship between students and professors was created and that made us feel more comfortable and stimulated when we presented our ideas and views.
Thanks to intellectuals from different places, contexts and backgrounds, we were able to gain knowledge about Maltese poetry, and the striking artworks of Paula Rego and Tunisian literature, to name a few topics that were covered. The Mediterranean exists as a mosaic, as a collection individual places that fit together and create a new frame. Space is pluralism, the Mediterranean space is the sea that divides (and connects) the south and the north, the east and the west, different cultures, languages, historical, social backgrounds all at the same time. All those different aspects are connected and they are constantly in a state of interaction.
The Mediterranean is a particularity sensual and beautiful place for all forms of co-existence, based on dialogue, it refuses all kinds of fundamentalism and accepts pluralism without refusing differences or renouncing local histories.
Laure Keyrouz, doktorska študentka programa Humanistika Fakultete za podiplomski študij UNG