Koraki k uspešni večjezični vzgoji
26. februarja 2025 je na Srednji šoli Ivana Trinka v Gorici – Večstopenjski šoli s slovenskim učnim jezikom v Gorici potekalo srečanje o prednostih in težavah večjezične vzgoje, ki ga je, v sodelovanju z Univerzo v Novi Gorici, organizirala učiteljica Agata Koren, letošnja štipendistka sheme Osimo. Dogodek je privabil številne starše otrok, ki obiskujejo vrtce večstopenjske šole s slovenskim učnim jezikom v Gorici. O večjezičnosti sta na srečanju spregovorili prof. dr. Penka Stateva, redna profesorica jezikoslovja na Fakulteti za humanistiko Univerze v Novi Gorici, ter dr. Maja Melinc Mlekuž, predavateljica slovenščine kot drugega in tujega jezika na Univerzi v Novi Gorici.
Vse prisotne je uvodoma pozdravil ravnatelj Večstopenjske šole s slovenskim učnim jezikom v Gorici, Davide Clodig. Izpostavil je pomembnost tovrstnih dogodkov, saj omogočajo povezavo med raziskovalci in starši. Povedal je, da so takšni dogodki dobrodošli, saj staršem pomagajo razumeti, kako večjezičnost vpliva na razvoj otrok in kako se spoprijeti z izzivi, ki jih prinaša vzgoja v dvojezičnem in večjezičnem okolju. Poudaril je, da je ozaveščanje staršev o prednostih in težavah večjezičnosti ključnega pomena, da bodo bolje pripravljeni na vzgojo otrok v svetu, kjer sta večjezičnost in kulturna raznolikost vse pogostejši.
Dogodek je bil zasnovan kot interaktivna delavnica, kjer so udeleženci aktivno sodelovali. V prvem delu srečanja je prof. dr. Stateva povedala, kako večjezičnost vpliva na razvoj otrok, kakšne so kognitivne, kulturne in socialne prednosti, pa tudi težave, ki se lahko pojavijo. Poleg tega je predstavila nekaj raziskav v zvezi z večjezičnostjo, ki jih je Univerza v Novi Gorici izvedla tudi na goriških šolah s slovenskim učnim jezikom.
Po predavanju so udeleženci po skupinah obravnavali predlagane tematske sklope in si izmenjali izkušnje. V pogovorih so se starši dotaknili vprašanj o govornem razvoju otroka v dvo- ali večjezičnem okolju, o morebitni zmedenosti otroka, ki je v stiku z več jeziki, o mešanju raznih jezikovnih kodov. V vsaki skupini so bili prisotni tudi vzgojitelj oziroma vzgojiteljice goriških vrtcev, ki so pogovor vodili in ga obogatili tudi s svojimi izkušnjami. Po končanem pogovoru sta predavateljici prof. dr. Stateva in dr. Melinc Mlekuž odgovarjali na vprašanja in znanstveno podprli odgovore. S pomočjo raziskovalnih spoznanj sta razložili, kako večjezičnost vpliva na kognitivni razvoj otrok, ter ponudili praktične nasvete za vzgojo v večjezičnih okoljih.
Starši so se po srečanju domov vrnili z novimi izzivi in nasveti. Poleg tega so za otroke dobili presenečenje: vrečko z leseno sestavljanko, saj je igra bistvenega pomena pri učenju jezika. Dogodek je bil ne le priložnost za pridobivanje uporabnih informacij, ampak tudi za povezovanje staršev, raziskovalcev, strokovnjakov in pedagoškega kadra, ki skupaj iščejo rešitve za boljše razumevanje in spodbujanje večjezičnosti pri otrocih.
Povezava med raziskovalci in starši je ključnega pomena, saj pripomore k boljši pripravi na izzive, ki jih prinaša vzgoja v večjezičnih okoljih. Takšna srečanja so dragocena priložnost za učenje, izmenjavo izkušenj in iskanje rešitev, ki bodo pripomogle k uspešnemu razvoju otrok v vse bolj globaliziranem svetu.