Izdelava standardiziranega testa sposobnosti razumevanja stavkov pri odraslih v slovenskem jeziku (J6-1805)

Odrasli govorci naravnega človeškega jezika, kot je slovenščina, se v jeziku izražajo ter hkrati razumejo izražanje samega sebe in drugih. Čeprav jezikovne izraze procesirajo hitro, zlahka in samodejno, jih razumejo le, če imajo razvito in delujočo jezikovno zmožnost v danem jeziku ter razvite in delujoče nekatere druge kognitivne vire, med katere sodi delovni spomin. Zato je spremljanje kazalcev jezikovne uspešnosti med razumevanjem stavkov ključnega pomena za raziskovanje, kako so jezikovni viri v možganih organizirani in povezani z drugimi kognitivnimi viri – hkrati pa ti kazalci omogočajo primerjavo jezikovne uspešnosti med različnimi skupinami govorcev.

Rezultat projekta »Izdelava standardiziranega testa sposobnosti razumevanja stavkov pri odraslih v slovenskem jeziku« je Jera, izviren, zanesljiv in veljaven test, standardiziran na 506 odraslih nevrotipičnih prvih/maternih govorcih slovenščine. Zanj smo na podlagi temeljite in celostne analize obstoječih teoretičnih in psiholingvističnih raziskav in s posebno pozornostjo na lastnosti slovenskega jezika odbrali 10 različnih stavčnih struktur: od trdilnih/nikalnih prehodnih stavkov z (ne)zaznamovanim besednim redom do središčno vstavljenih oziralnih odvisnikov z osebkovo oziroma predmetovo vrzeljo. Zato test omogoča razločevanje med jezikovnimi primanjkljaji in lahko služi za ocenjevanje odstopanj v rabi jezika za posameznike in skupine (ne)tipičnih jezikovnih uporabnikov, kot so odrasli prvi/materni govorci slovenščine; otroci, ki slovenščino šele usvajajo kot prvi/materni jezik; večjezični govorci, ki so slovenščino usvojili kot enega od prvih/maternih jezikov ali se je učijo kot drugi/tuji jezik; otroci in (starejši) odrasli govorci z motnjami na področju delovanja jezika in/ali delovnega spomina.

Premišljeno teoretično zasnovo testa dopolnjuje dobra uporabniška izkušnja. Testiranca skozi test, sestavljen iz nalog povezovanja stavka s sliko, vodijo všečne namensko izdelane ilustracije. Naloga testiranca je, da posluša posnetek stavka in ga poveže z eno od ponujenih štirih slik, testator pas tem preveri, ali je testiranec stavek razumel. Celotni test obsega 100 postavk, vendar testator lahko predhodno odbere le tiste, ki so smiselne za testiranca. Testatorju prijazna digitalna izvedba testa v obliki računalniške aplikacije z vnaprej posnetimi jezikovnimi stimuli poleg pravilnosti odgovorov beleži in analizira tudi odzivne čase ter samodejno vrednoti in izpiše rezultate. Predvideni uporabniki Jere so jezikoslovci, psihologi, logopedi, nevrologi in delovni terapevti; pri čemer za vse velja, da potrebujejo specializacijo na področju kognitivnih znanosti jezika.

Spremljajoča znanstvena monografija uporabnika seznanja z znanstveno podlago, zasnovo, izdelavo, uporabo in praktičnimi smernicami za izvajanje Jere. Jasen in pregleden prikaz teoretičnih osnov skladnje in jezikovnega procesiranja je dostopen nejezikoslovcu, ne da bi pri tem kakorkoli trpela strokovnost.

Projektna skupina:

Arthur Stepanov (vodja) – Univerza v Novi Gorici (sicris)
Penka Stateva – Univerza v Novi Gorici (sicris)
Nika Pušenjak Dornik – Univerza v Novi Gorici (sicris)
Franc Marušič – Univerza v Novi Gorici (sicris)
Rok Žaucer – Univerza v Novi Gorici (sicris)

Trajanje, tip, obseg, financiranje projekta:

Trajanje projekta: 1.7.2019–30.6.2022
Tip projekta: temeljni projekt – manjši; kategorija C
Obseg financiranja: 2465 ur letno
Financer: Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije.
Projekt v bazi Sicris: Povezava

Zaključno poročilo: ARRS_J6-1805_Stepanov_zakljucno-porocilo

Bibliografske reference:

STEPANOV, Arthur, PAVLIČ, Matic, PUŠENJAK, Nika, STATEVA, Penka. Jezikovno razumevanje : test sposobnosti razumevanja stavkov v slovenskem jeziku. Nova Gorica: Založba Univerze, 2023. 1 spletni vir (1 datoteka PDF (IX, 202 str.)), ilustr. ISBN 978-961-7025-31-6. https://www.ung.si/sl/zalozba/42/jera-jezikovno-razumevanje-test-sposobnosti-razumevanja-stavkov-v-slovenskem-jeziku/. [COBISS.SI-ID 150862595]

STEPANOV, Arthur, PAVLIČ, Matic, PUŠENJAK, Nika, STATEVA, Penka. JERA : test sposobnosti razumevanja stavkov v slovenskem jeziku. Nova Gorica: Univerza, 2023. 1 spletni vir. https://jera.ung.si/. [COBISS.SI-ID 150819843

PAVLIČ, Matic, STEPANOV, Artur. V tisku. Number mismatch effect and processing cataphora in a pro-drop language: The case of Slovenian. V: Advances in Formal Slavic Linguistics 2021, ed. by Iuliia Shcherbina. Berlin: Language Science Press.

STEPANOV, Arthur, PAVLIČ, Matic, PUŠENJAK, Nika, STATEVA, Penka. Assessing sentence comprehension in Slovenian: linguistic background and standardization of a new test "Jera" : lecture at 10th International Conference: Research in Education and Rehabilitation Sciences-ERFCON, Zagreb 5.-7. 5. 2023. [COBISS.SI-ID 151220739]

STEPANOV, Arthur, PAVLIČ, Matic, PUŠENJAK, Nika, STATEVA, Penka. Razumevanje stavkov v slovenščini : jezikoslovno ozadje in standardizacija novega testa “JERA” = Assessing sentence comprehension in Slovenian : linguistic background and standardisation of a new test “JERA”. V: KOCJANČIČ ANTOLÍK, Tanja (ur.). VI. kongres logopedov Slovenije : Logopedija na prelomu. : zbornik prispevkov = Conference proceedings of the VIth Congress of Slovenian Speech and Language Therapists : Moravske Toplice, 19.-21. oktober 2022. Moravske Toplice [i. e. Maribor]: Društvo logopedov Slovenije, 2022. Str. 240-248, ilustr., tabela. ISBN 978-961-95982-0-7. http://dlogs.si/wp-content/uploads/2022/11/ZBORNIK-PRISPEVKOV-VI.kongresa.pdf. [COBISS.SI-ID 132480771]

STEPANOV, Arthur, PAVLIČ, Matic. The time course of processing cataphora in a pro-drop language : the case of Slovenian. V: Conference on Formal Description of Slavic Languages 14 [also] FDSL-14. Leipzig: Universität Leipzig, Philologische Fakultät, Institut für Slavistik, 2021. Str. 1-2, ilustr. https://conference.uni-leipzig.de/fdsl14/pdfsAbstracts/FDSL-14_paper_21.pdf. [COBISS.SI-ID 68602371]

STEPANOV, Arthur. Experimental syntax and Slavic languages. V: GOODALL, Grant (ur.). The Cambridge handbook of experimental syntax. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press, 2021. Str. 534–560, ilustr. Cambridge handbooks in language and linguistics. ISBN 978-1-108-47480-1, ISBN 978-1-108-46549-6. https://doi.org/10.1017/9781108569620.021, DOI: 10.1017/9781108569620.021. [COBISS.SI-ID 90123267]

PAVLIČ, Matic, STEPANOV, Arthur. How good a cue is a resumptive pronoun? : processing relative clauses in Slovenian. V: AMLaP 2020 Programme. [S. l.: s. n.]. 2020, 3 str., ilustr. https://amlap2020.github.io/a/83.pdf. [COBISS.SI-ID 26978563]

PAVLIČ, Matic, STEPANOV, Arthur. Psiholingvistični vidiki procesiranja oziralnih odvisnikov v slovenščini. Slavistična revija : časopis za jezikoslovje in literarne vede. [Tiskana izd.]. okt.-dec. 2020, letn. 68, št. 4, str. 543-562, ilustr. ISSN 0350-6894. https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=124737http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-36LERTGO. [COBISS.SI-ID 51052291], [SNIP]